9 Ekim 2014 Perşembe

kişisel marka yönetimi

  • Kimsiniz Sorusuna Cevap Bulun.
    • Eğitimiz nedir? Yetenekleriniz neler? Hangi konularda tecrübelisiniz?
    • Sizi ne heyecanlandırıyor? Bu hayattaki tutkularınız neler?
    • Uzmanlık alanınız nedir? Hangi konuda ‘bu işi en iyi ben bilirim!’ diyorsunuz?
  • Dışarıdan Nasıl Görünüyorsunuz Düşünün.
    • Arkadaşlarınız sizin hakkınızda neler düşünüyor?
    • Çalışma arkadaşlarınız ve müşterileriniz sizin hakkınızda neler düşünüyor?
    • Online profilleriniz ve Google sizle ilgili neler diyor?
  • Hedefiniz Nedir, Çıkarın.
    • Hangi hizmetleri veya ürünleri veriyorsunuz?
    • Potansiyel müşterileriniz kimler?
    • İletişiminizi nasıl sağlıyorsunuz?
  • Kişisel Markanızı Yaratın.
    • Kendinize kolay ve sizi anlatan bir slogan bulun!
    • Renklerinizi seçin ve bir logo tasarlatın!
    • Kendinize bir hikaye yaratın!
  • Kişisel Markanızı Pazarlayın.
    • Bir blog açın!
    • Sosyal ağlarda boy gösterin!
    • Etkinliklere katılın!
  • Potansiyel Müşterilerinizle İlgili Network Yapın.
    • Uzmanlık alanınızdaki liderleri takip edin ve kendinizi geliştirin.
    • Alanınızla ilgili forumlara ve etkinliklere katılın.
    • Networking etkinliklerine katılın.
  • Uzmanlık Alanınızla İlgili İçerik Üretin.
    • Blogunuzu günlük güncelleyin ve yararlı içerikler üretin.
    • Sosyal Medya’da paylaşın, paylaşılmasını isteyin.
    • Konuk yazarlık yapın, isminizi duyurun.
  • Proaktif Olun.
    • Herkesle uzmanlık alanınızla ilgili sohbet edin.
    • Diğerlerinin bloglarını takip edin, yorum yapın.
    • Paslaşın, ortak işler yapın.
  • Kitlenizi Dinleyin & Geri Bildirim İsteyin.
    • Sizle ve blogunuzla ilgili konuşulanlara dahil olun.
    • Aktif takipçilerinizden geri bildirim isteyin.
    • Sizi geliştirecek dataları analiz edin
Ben markayım, sen markasın, o marka. Biz markayız, siz markasınız, onlar marka. Herkes ve her şey marka!
Doğdun, farklısın, ismin, görünümün farklı, sözün, özün farklı, dünyada sen teksin ve azınlıktasın. Tek bir cümle de kendini anlatman gerekiyor.
Haydi, şimdi sıra sende.
Kendini bir ürün olarak kabul et ve en yüksek değere ulaşması için strateji oluştur.
Ne istediğini biliyor musun? Kimliğinin her parçasını belirle, şu anda/şimdi olmak istediğin sen misin? Sor kendine.
· Benim için en iyisi bu mu?
· Tüm yapabileceğim bu mu?
· Bu benim olmak istediğim mi?
İşte kişisel gelişim sürecin başlıyor, ama kolay değil, bu çok fazla kişisel disiplin gerektiren bir şey.
· Kişisel marka sürecinin sonunda ulaşmak istediğin ana hedefin nedir?
Cevabı sende. “Düşündüklerini bana yaz, hiçbir şey bulamazsan yine yaz ki ipucu vereyim.”
Şirketlerde en önemli operasyonlardan biri pazarlama. Tüm şirketler bir ürün/hizmet satarak var oluyor. Pazarlama operasyonunun en önemli çalışmasını marka faaliyetleri oluşturuyor. Şirketler ürünlerine güvenilir bir marka imajı yaratmak için kocaman bütçeler harcıyor, onlarca kişiyi istihdam ediyor, peki bu ürünleri taşıyan yöneticiler için, yöneticiler kendileri için ne yapıyor?
Kişisel marka çalışmasıyla, yönetici/iş adamı çevresindeki insanlara istediği mesajları en doğru, en hızlı olarak iletiyor. Kişisel marka hayatımızın birçok alanında uygulanabilecek bir kavram. Kendini en iyi şekilde pazarlayabilmek, iyi iş ilişkileri kurabilmek, tercih edilmek, iz bırakmak, fark edilmek için kişisel marka stratejin olmalı.
Kişisel marka sürecinde temel düşünce, kişisel ilişkileri, iş ilişkileri gibi ele almaktır. Müşterilerimizin bizimle ilgili gerçekten neyi takdir ettiğini veya önemsediğini tespit ediyoruz. Amaç, hedef müşterilerimizle birlikte güven ve müşteri memnuniyetini oluşturmaktır.
Kişisel marka, beraber yaşadığımız ve çalıştığımız kişilerle ilişkilerimizi geliştirmektir.
Tanımladığınız, sevdiğiniz ve beğendiğiniz en iyi siz olmayı başarmanız gerekiyor marka olmak için.
Bir düşünün varlığınız sevdiklerinize, çevrenize, ilişkilerinize hangi faydayı sunuyor? Duygusal, fiziksel ve kişisel faydanız neler?
Basit, yalın ve tek bir cümle ile anlatın, bekliyorum.
Hoş kalın.

Değerli bir söz;
“Ya olduğun gibi görün, ya da göründüğün gibi ol.” Mevlana
Küçük bir öneri;Her günü bir öncekinden farklı yaşayın, farkı fark edin ve yazın.
“Ne ekersen onu biçersin”
Kişisel marka, kendinize biçtiğin değerdir ve başkalarının, yani hedef kitlenin kendine biçtiğin değeri anlamasıdır.
Kendinizi bir kurumsal şirket markası olarak düşünün.
Kendini nerede görüyorsun?
Kendini nerede ve nasıl görmek istiyorsun?
Şimdi neler yapman gerekiyor? Neden? Nasıl yapacaksın?
“Soru soran cevabını bulana kadar bilgisiz görünür,
Soru sormayan ise sonsuza kadar bilgisiz kalır.”
Beş yıllık bir dönem için kendinize bir kariyer/pazarlama stratejisi hazırlayın ve olası bir yol haritası çizin.
Kişisel SWOT analizinizi çıkartın.
Benzersiz yanlarınızı ortaya çıkartın.
Uzmanlık konunuzu seçin.
Kendinize yatırım yapacağınız alanlar?
Gelişmesi gereken bilgi, beceri ve yetenekleriniz?
Kişisel isteklerinizi (motivasyonunuzu) besleyen kaynağı keşfedin.
Kişisel ürününüz nedir? Ve geliştirecek yaratıcı çözüm önerileriniz nedir?
Toplumsal sorumluluk alanınız nedir?
yasemin sungur
Kişisel marka, beraber çalışılan ve yaşanılan insanlara, müşterilere davranıldığı gibi davranmayı kapsamaktadır. Bununla birlikte, kişisel marka basite odaklandığından, davranış değişimini de mümkün kılmaktadır. Kişisel marka çalışmaları, kişiye, kişi için en büyük farkı yaratacak şeylerin neler olduğunu söyleyebilmektedir. Benzer şekilde kişisel marka, kişinin davranışlarını düzenlemekte, kişiye zihinsel rahatlık vermekte ve kişinin farkında olmadığı ihtiyaçlarını ortaya çıkarmaktadır.
Kişisel marka, "kişinin sahip olduğu her şeyle; özü, sözü, imajıyla hedef kitlesine/müşterisine verdiği mesaj, yarattığı fark, kendine, işine ve ilişkilerine kattığı değerlere bağlı bir kimlik tanımlamasıdır" . Kişisel marka, kişinin sahip olduğu yetenekleri, değerleri, tutkularının ifadesidir. Markalaşma, bir ürünün gücünün ve pazar koşullarının analiz edildiği bir süreçtir. Bir eylem planı, pazarlama planı yapıp, bir ihtiyaç ve ürün satın alma güdüsü yaratmaktır. Markalaşma bir şeyden bir değer yaratmaktır. Bir kişi için etkili bir kişisel marka yaratmak da tıpkı böyle bir süreçtir. Kişisel markayı oluşturan unsurlar şöyledir...

Kişisel marka, beraber çalışılan ve yaşanılan insanlara, müşterilere davranıldığı gibi davranmayı kapsamaktadır. Bununla birlikte, kişisel marka basite odaklandığından, davranış değişimini de mümkün kılmaktadır. Kişisel marka çalışmaları, kişiye, kişi için en büyük farkı yaratacak şeylerin neler olduğunu söyleyebilmektedir. Benzer şekilde kişisel marka, kişinin davranışlarını düzenlemekte, kişiye zihinsel rahatlık vermekte ve kişinin farkında olmadığı ihtiyaçlarını ortaya çıkarmaktadır.
Kişisel marka, "kişinin sahip olduğu her şeyle; özü, sözü, imajıyla hedef kitlesine/müşterisine verdiği mesaj, yarattığı fark, kendine, işine ve ilişkilerine kattığı değerlere bağlı bir kimlik tanımlamasıdır" . Kişisel marka, kişinin sahip olduğu yetenekleri, değerleri, tutkularının ifadesidir. Markalaşma, bir ürünün gücünün ve pazar koşullarının analiz edildiği bir süreçtir. Bir eylem planı, pazarlama planı yapıp, bir ihtiyaç ve ürün satın alma güdüsü yaratmaktır. Markalaşma bir şeyden bir değer yaratmaktır. Bir kişi için etkili bir kişisel marka yaratmak da tıpkı böyle bir süreçtir. Kişisel markayı oluşturan unsurlar şöyledir:
- Kişisel değerler,
- Yönetim becerileri,
- İletişim,
- Kişisel farkındalık (güçlü ve zayıf yanların farkında olmak),
- Kişilik,
- Kişisel imaj (giyim, konuşma, davranış vb.),
- Hedefler, -
Fiziksel yapı vb.
Kişisel Değerler
Markasını oluşturmaya başlayan bir kişinin odağına alması gereken kavramlardan ilki kişisel değerler kavramıdır. Marka oluşturulurken değerlere bağlı kalıp, bu değerler doğrultusunda marka stratejilerini oluşturmak, kişiyi benzerlerinden ayırabilecektir . Ticari markalarda olduğu gibi, ürünler müşterilerine önemli değerler sundukları sürece kalıcı olacaklardır. Kişisel marka oluşumunda da markasını yöneten kişi, sahip olduğu ve ödün vermediği değerlerle etrafında saygı görmenin yanında, bilinilirliği artacak ve marka ömrü uzayabilecektir. Bu değerler, iş kalitesi, dürüstlük, güven verme, iş etiği, iletişime açıklık, adil olmak gibi değerler olabilir .
Yönetim Becerileri
Günümüz iş yaşamında yönetim becerileri denilince akla ilk gelen yöneticilikten ziyade, liderlik edebilme becerisidir. Bir lider, duruma göre, üyesi olduğu ekibin başında olabileceği gibi, ekibin en alt düzey parçası da olabilmelidir. Bu yüzdendir ki, kişisel markasını oluşturmaya çalışan birey, ekipte hangi konumda olursa olsun, liderlik becerilerini geliştirmeye sürekli bir biçimde devam etmelidir. Liderlik adı verilen kavram sürekli gelişim ve öğrenme sürecini ifade etmektedir .
İletişim
Kişisel marka olmaya giden yol, anlamak ve anlaşılmakla başlar. Sadece kişisel marka olmak için değil, başarılı bir birey olmak için de iletişim çok önemlidir. İletişimin gücü özellikle karşımızdaki kişiyi anlamakta gizlidir .
İletişim, bir mesajın kaynağından çeşitli araçlarla alıcıya ulaşması sürecidir. Başka bir tanıma göre iletişim, bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci olarak tanımlanabilir . Bu sebeple başarılı kişisel marka oluşturma çalışmalarının önemli parçalarından birini de kişilerin sahip oldukları iletişim becerilerini geliştirme çalışmaları oluşturur. Bu amaca yönelik olarak kişilerin sözel, yazılı ve sözsüz iletişim becerilerini geliştirmeye çalışmaları gerekir . Kişiler olumlu, olumsuz her durumda iletişim halindedirler. Burada kastedilen kişiler arası iletişimin olumlu yönde olmasının gerekliliğidir. Henüz yeni tanışılmış kişilerle olumlu iletişimin başlangıcı ilk izlenimdir. İlk izlenimlerin edinilmesi ve iletişim becerilerinin doğru bir biçimde değerlendirilmesi, kişilerin sahip oldukları iletişim tarzlarının öğrenilmesiyle sağlanabilir.
Kişisel Farkındalık
Kişinin kendisini tanıması her şeyden önce ilgi, tutum, beceri ve yeteneklerinin farkına varmasıyla başlar. Kişinin kendi markasını oluşturma sürecinin ilk adımı, kendisini tanımasıdır. Kişinin şu anda bulunduğu noktadan kişisel markasını oluşturarak, gelecekte erişeceği nokta için kullanılacak yol haritasının en büyük verisi, kişinin kendisini tanıması, başka bir deyişle kişisel farkındalığının ortaya çıkarılmasıyla sağlanabilir .
İşletmelerde stratejik plan oluşturmadan önce yapılan SWOT Analizi (Strenghts, Weakneses, Opportunities, Threats- Güçlü, Zayıf yönler, Fırsat ve Tehditler), kişisel marka oluşturulurken de bireyin başarıya ulaşması için kullanılabilir. Kişi, kendisini analiz etmeye başladığında, aşağıdaki sorular yol gösterici olabilir.
-Yaşamda yapabildiğim ve yapamadığım şeyler nelerdir?
-Neleri yapmak istedim?
-Yapmak isteyip de yapamadığım neler var?
-Bunları yapamayışımın sebepleri nelerdir?
-Bunları gerçkleştirmek için nelere ihtiyacım var?
-Bu kaynaklara nasıl ulaşabilirim?
-Yapmak istediklerimi gerçekleştirmek üzere atacağım ilk adım ne olmalı?
Kişilik
Psikologlar, kişiliği farklı yollardan tanımlamaktadırlar. Bununla birlikte kişilik tanımları incelendiğinde, psikologların birleştikleri bazı temaların bulunduğu görülmektedir. Bu tanımlarda, genellikle bireyleri diğer bireylerden ayırt eden duygu, düşünce ve davranış örüntülerinin olduğu belirtilmektedir.
Hayata bakıldığında kişinin zihninde olduğunu düşündüğü insan ile olmak istediği insan arasında büyük farklar olduğu görülebilecektir. Bu farkı anlayabilmek için yapılacak değerlendirmede kişinin kendisi için hırslı, cesur, kararlı, çalışkan, yaratıcı, sadık, dürüst, gerçekçi, samimi, sakin, güçlü, düşünceli, yardımsever, enerjik, duygusal gibi bazı tanımlayıcı nitelikler kullanması gerekecektir. Kişiliğin belirlenmesi için yapılacak çalışmada kişi için geçerli olabilecek, kişiyi tanımladığı düşünülen niteliklerin başlıcaları bir listede toplanmalıdır. Bunlardan bazıları kişinin ve başkalarının görüş birliği içinde olduğu kişisel özellikler olabilir. Başkalarının bu kişiyle ilgili tanımlamalarda kullandığı sıfatları ve bu arada kişinin "gizli" özelliklerini de dikkate alarak böyle bir liste oluşturulmalıdır. Daha sonra olmak istenilen insanın özelliklerini tanımlayan bir liste oluşturulması gerekmektedir. Bu liste, geliştirmek istenilen kişisel markayı destekleyecek nitelikleri belirtecektir. Özetle, bu çalışma ile kişinin şu andaki özelliklerini ve idealindeki özelliklerini yansıtan iki liste elde edilmiş olur.
Bu çalışma sonrasında iki liste arasında önemli bir fark yoksa bu kişinin sahip olmayı arzuladığı kişisel özellikleri taşıdığına ve imajından memnun olduğunu gösterir. Eğer, şu anda olduğu düşünülen kişi ile olmak istenilen kişi arasında önemli farklılıklar varsa bunların özellikle hangi noktalarda ortaya çıktığı, nedenleri ve değişimin nasıl gerçekleşebileceğini düşünmek gerekecektir .
Kişilik ve karizma, genellikle karıştırılan iki ayrı kavramdır. Kişilik, bireyin fiziki ve akli özelliklerinin harmanlandığı bir sentezdir. Çok özel yetenekleri olan bir kişi diğer özellikleriyle etkileyici bir bütün oluşturuyorsa çarpıcı bir kişilik haline gelebilir. Oysa karizmatik kişide bunlara ek olarak bir de çekicilik vardır.
Kişisel İmaj
Kişisel imaj, bir kişi hakkında kişinin kendisinin ve başkalarının zihnindeki oluşan algılardır. Genellikle insanlar kendi gözlerindeki imajlarından daha çok başkalarının gözlerindeki imajlara odaklandıklarından, kişisel imajı kişinin kendisine yönelik yüzü ihmal edilmektedir. O halde kişisal imajın biri kişinin kendisine diğeri de başkalarına dönük iki yüzü bulunmaktadır.
Kişisel imaj denilince akla ilk gelen başkalarının zihnindeki görüntülerdir. Bu görüntü başka insanların kafasının içinde ikamet eder ve dışarıdaki kişiyi temsil eder. Bu temsilde kişi diğer insanlarla bir arada değilken kişi hakkındaki düşünceleri, kafalarının içindeki o "vekil" yani harici imaj üzerinden verilir. Kişisel imaj basit bir süsleme aracı değil, işi iyi yapmanın ve başarılı bir kariyer oluşturmanın temelidir. Kişinin iletişimin tüm imkanlarını kullanarak olabildiğince doğru ve etkileyici bir biçimde ifade etmesidir. Başkalarının kafasındaki kişisel imajı biçimlendirmenin ilk adımı, onların kişiyi nasıl algıladıklarını anlamaktan geçer .
Kişisel imaj geliştirilirken üzerinde durulması gereken bazı başlıklar şöyle sıralanabilir:
-İletişim becerileri.
-Dilin daha doğru ve güzel kullanımı.
-Beden dilini sözlerle uyumlu şekilde kullanmak.
-Başkalarının beden dillerini doğru okumaya çalışmak ve onlarla uyum sağlayabilmek.
-Etkili dinlemeyi öğrenmek.
-İnsanlarla eşduyumlu (empati) bağ kurmak.
-Her zaman olumlu düşünmeye özen göstermek.
-Nezaket kurallarını uygulamak.
-Ait olunan kuruma, pozisyona ve hedeflere uygun giyinmek.
-Her zaman bakımlı ve temiz görünmek.
-Bize yakışan, bizi tamamlayan renklerde ve stilde giyinmek.
-Kişisel gelişime inanmak ve kişinin kendisini geliştirmesi.
-Ofis, ev, kullanılan araç ve eşyaların görüntüsüne ve bakımına özen göstermek.
-Kişinin kendisini sevmesi ve güvenmesi.
Hedefler
Hedef kavramının tanımın bakıldığında, "yapılması tasarlanan iş, amaç" ve "varılacak yer, ulaşılacak son nokta" gibi anlamları olduğu görülmektedir. Burada bahsedilen kişisel hedefleri tanımlarken ise, kişinin gelecekte kendisini görmek istediği yer ve konum olarak adlandırabilir. Bu hedefler belirlenip konumlandırılırken bazı özellikleri taşıması gerekmektedir. İzgören (2010: 54) bu özellikleri "TOMBUL" olarak ifade etmiştir. TOMBUL ifadesi bir kısaltmadır ve şu başlıklardan oluşmaktadır:
-Tatmin edici -Ortak (hedefe paydaşlar bulmak)
-Mantıklı
-Belirgin
-Ulaşılabilir
-Limitleri belirlenmiş (zaman, finans ve sayı bakımından).
Fiziksel Yapı
Kişisel marka oluşturulurken üzerinde durulması gereken bir diğer konu da fiziksel yapıdır. Fiziksel yapı ile kastedilen, kişinin fiziksel dış görünüşüdür. Fiziksel yapı her ne kadar kalıtımla gelen başka bir deyişle doğuştan gelen bazı özellikler gösteriyor olsa da, kişinin iradesini kullanarak bu durumu şekillendirebileceği de yok sayılamaz. Konuya bir başka açıdan bakıldığında, kullanılan aksesuar ve kılık kıyafetle desteklenmesi, bulunulan konum itibariyle oluşturulmaya çalışılan kişisel marka imajıyla uyumlaştırılması sağlanabilir. Örnek vermek gerekirse, aşırı kilolu bir diyetisyenden hizmet alacak birinin, hizmet alacağı kişinin kilosundan dolayı alacağı hizmetle ilgili düşüncesi pek de olumlu olmayabilecektir.
Birisi çok yakışıklı, çok güzel olabilir Bir ürün çok faydalı, çok gerekli olabilir. Ancak kişinin ya da ürünün tanınması gerekmektedir. Başarılı bir kariyer için sadece çok çalışmak doğru işleri yapmak değil, aynı zamanda kişinin insanların kendisiyle ilgili düşüncelerini de yönetebilme becerisine sahip olması gerekmektedir. Sahip olunan prensipler, kişinin değerini; bu prensipleri istisnasız her zaman uygulayabilmek güvenilirliğini arttıracak, kişisel farkların ortaya konulması ayırt edilebilirliği sağlayabilecektir. Böylelikle kişinin kendisine biçtiği değerin başkaları tarafından bilinmesi, anlaşılması ve onaylanması sağlanabilecektir. Bu bağlamda kişisel marka oluşturma süreci, kişinin başkaları tarafından nasıl algılandığını tespit ekmek ve bu algıların doğru ve istenilen yönde olmasını sağlamaktır. Bu süreç, yukarıda bahsedilen bir takım unsurlar göz önünde bulundurularak, sistemli bir şekilde adım adım gerçekleştirildiğinde, bilinirliğin sürekliliği ve kişinin insanların zihninde belirli bir şekilde konumlanması sağlanabilecektir.
Bütünsel bir yaklaşım içerisinde oluşturulması gereken kişisel marka çalışması, içeriğinde çok fazla detayı barındıran bununla beraber sarf edilen çabalarla uzun vadeli olumlu sonuçlar alınmasını sağlayan bir çalışmadır.
Markasını yaratan ve yöneten bireyler, gerek iş yaşantısında gerekse sosyal yaşamda marka birey olmanın avantajlarını kullanabileceklerdir. Bu sebepledir ki, günümüzde bu konu üzerine çalışan uzmanlar ve danışmanlar ve bunlara ait eserler bulunmaktadır.
Kişisel marka nasıl yaratılır?
Markalaşma (branding), bir ürünün gücünün ve pazar koşullarının analiz edildiği bir süreçtir. Bir hareket planı bir pazarlama planı yapıp bir farkındalık ve ürünü satın alma güdüsü tesis etmektir. Markalama bir ''şey''den, bir değer yaratmaktır. Bir birey için başarılı bir kişisel marka yaratmak da, tıpkı böyle bir süreçtir. Marka uzmanları, kişisel marka yaratmanın, kişinin kendisine bir ürünü piyasaya sürmeye hazırlanan bir şirketin pazarlama sorumlusu gözüyle bakmasıyla mümkün olacağını belirtiyor.
Örneğin siz, bir işveren veya bir şirket için çalışıyor olanız bile kendinizi bir çalışan olarak ele almamalısınız. Kendinizi, "siz" denilen markaya hizmet eden, onun pazarlaması için çalışan biri gibi görmelisiniz. Bir pazarlama sorumlusu olarak ilk göreviniz, pazarı analiz edip ''ürün''ünüz için hangi fırsatlar ve tehditler olduğunu görmektir. Hitap ettiğim pazardaki mevcut koşullar nedir? Geleceğe ilişkin tahminler ve öngörüler nedir? Çözüm isteyen hangi problemler, hangi açıklar var? Hangi ihtiyaçlar karşılanmıyor? İşte sormanız gereken kritik sorular. Daha sonra diğer aşamalar geliyor. 

 
Kendinizin pazarlama sorumlusu 

Kişisel marka için ilk adım zihniyet değişimidir. Uzmanlar, "Kişisel markanızı yaratmak iki anahtar değişikliği içerir" diyor. Birinci değişiklik iş yapış ve düşünme biçiminde gerçekleşirin, kendinizi marka sorumlusu yapın. Bir markanın sorumluluğunu almak demek, ne söylemek istediğiniz konusunda değil, pazarın ne istediği konusunda düşünmek demektir. Siz denilen ürünü pazarlayan bir pazarlamacı gibi davranın.
Kişisel markalaşmada, pazarı iyi analiz ettikten sonra, kendi kendinizin muhasebesini yapın. Güçlü yanlarım nedir, zayıf yanlarım nedir? Rekabet ettiğim insanlarla kendi markamı nasıl kıyaslayabilirim? Anahtar niteliklere ve sizi farklılaştıran araçlara odaklanın. Yeteneklerinize, dirayetlerinize ve hatta pazarın ihtiyaçlarına çözüm olacak kişisel hasletlerine dahi... 

Böylece ünlü bir pazarlama uzmanının tarif ettiği pazarlama muhayyilesine kavuşacaksınız. Ardından farklı, doğru ve değer yaratan bir kişisel marka kimliği oluşturun. İkinci değişiklik, insanların sizi nasıl görmeye başladığı konusundadır. Algıları tasarladığınız kişisel markaya dayanarak değiştirmek. Önemli olan kendiniz hakkında ne söylediğiniz değil, insanların sizin hakkınızdaki düşüncelerini yönetmektir. Bu aşamada ne yapmak istediğiniz değil, mesai arkadaşlarınızın ya da müşterilerinizin reaksiyonları önem kazanır. 

 
Nizami bir iş planı yapın 

Strateji markalaşmanın beynidir ve rekabet avantajınızdır. Rakipleriniz yerine seçilmeniz için güçlü bir neden sunar. Zeki stratejiler, her adımda sizi bir sonrakine taşıyan taktiklerle güçlendirilir. Ardından bir iş planı gelir. Ne zaman, ne yapacağınızı içeren nizami bir pazarlama planı geliştirin. Yazarken büyük ihtimalle yeni ve daha yaratıcı seçenekler aklınıza gelecektir. Kişisel marka hedeflerinizin olduğu bir takvim ve bu hedeflerin gerçekleşmesi için bir hareket planı oluşturmak çok önemli. Tıpkı bir pazarlama sorumlusu gibi, hedeflerinizi gerçekleştirmek için kişisel markalaşma takvimi çıkarmaktan söz ediyoruz. Ve tabii ki, bu planı siz yöneteceksiniz. Hedeflerinizi asgari şekilde tutturmak için...

Yüksek görünürlük 

Temel gerçek: Birçok marka kişilik, yüksek görünürlük sağlamayı üstün yeteneklerine veya tesadüfi olaylara değil, stratejik bir pazarlama sürecine borçludur. Onların kitabında, "bir insanın dönüşümü geleneksel bir ürünün dönüşümünden daha kolaydır" diye yazar. Her birimizin sahip olduğu birçok değer var. Anahtar, pazarın ne istediğine bağlı olarak potansiyelimizi bunlar üzerinde geliştirmek. Böylece strateji geliştirip pazarda farkındalık yaratmak için taktikler oluşturabilirsiniz. Ve böylece hayatınızın en önemli markası olan "siz" denilen marka üzerinde doğru yolda ilerleyebilirsiniz.

İşin final adımı ise ölçüm yapmak: Etkinliğinizi mutlaka teyit edin. Portföyümde geçen yılkine göre nasıl bir fark oluştu? Hangi yeni projeleri üstlendim? Network''ümü nasıl genişlettim? Yeni neler öğrendim? Baktınız bu plan işe yaramıyor manevra değişikliği yapın. Markalaşma, dinamik bir süreçtir. Bir marka gibi düşünmek ve bir marka gibi hareket etmek, en değerli malınız olan ''siz''i talep edilen bir değere dönüştürmeyi mümkün kılar. 

Marka Olmak İçin... 

Başarılı marka yaratmak, doğruyu söylemek üzerine kuruludur. Belki gerçeğin tümüne değil ama, güçlü yönlerinize odaklanırsanız yine de doğruyu söylemiş olursunuz! Ve marka, ürünün ya da sizin sahip olduğunuz olumlu sıfatlar üzerine tesis olur. En iyi kişisel markalar, kendileri olmayı başaran insanlar tarafından yaratılır. Kendi fikirleri ve kendi sahip olduğu nitelikler... 

Kendi tarzları... Yani kişisel markanızı, siz kimseniz onun ve yapabildiklerinizin üzerine kurmalısınız; olmak istediğiniz bir başkasının değil. Marka aynı zamanda, sürekli değişim ve yenilenme demektir. Fakat bu değişiklikler, performansınız veya ambalajınız, yani imajınız üzerinde olabilir. Ama unutmayın, kim olduğunuzla ilgili kökten değişiklikler yapamazsınız. 
Siz Hangisisiniz? 

Markasını yöneten profesyonel 
Profesyonel özgürlük Kendisi için çalışır Kendi talebini yaratır Pazarlama planı vardır Uzun vadeli düşünür Kendini pazarlar Problem çözücüdür Değer ve kaynakları vardır Pazarı vardır Farklılaşmıştır Stratejiye dayalıdır İlişkilerini geliştirir Bir ihtiyacı karşılar

''Çalışan birey'' 
İş güvencesi Şirket/patron için çalışır İş olanaklarını araştırır Özgeçmişi vardır Kısa vadeli düşünür Yeni pozisyon arayışına girer İşi yerine getirir Becerileri vardır Mesai arkadaşları ve müşterileri vardır Pozisyona uygundur Aşırı çalışır Kayıt olur Verilen işi yerine getirir 

 
Başarılı Ve Güçlü Bir Kişisel Marka
Değerinizi dış dünyaya yansıtır
Rekabet içerisinde farklılaştırır
Duygusal bağlantılar tesis eder
Daha iyi ücret için kapı açar
Size olan talebi artırır
Kötü zamanları kolay atlatmanızı sağlar
Sizi takip eden değil, takip edilen yapar

 
Kimler Kendini Marka Yapmalı? 

Girişimciler ve küçük iş sahipleri: İşlerini bir adım öteye taşımak için
Yöneticiler: Değişken iş yaşamı içerisinde daha fazla tanınmak ve kişisel değerlerini artırmak için
Profesyoneller: Avukatlar, doktorlar vs. iş hacimlerini artırmak için
İş yaşamındaki kadınlar ve girişimciler: Daha erkek egemen iş ortamında başarılı olmak için
Satış temsilcileri: Daha etkili iş sonuçları almak ve daha sıkı müşteri bağlılığı yaratmak için
50 yaş üzeri yöneticiler ve profesyoneller: Bugünün çalışma hayatı ikliminde kendilerini marjinal hissetmemek için
İş arayanlar: Kendilerini gittikçe kalabalıklaşan iş gücü piyasasında rakiplerine karşı farklılaştırmak için

Fazıl ORAL / Eğitim danışmanı
* Başarılı bir kariyer için kişisel marka stratejisi nasıl oluşturulur?
Birinin izinden giderek o kişinin önüne geçemezsiniz. Şüphesiz, yola çıkmadan önce belirgin, ulaşılabilir bir hedef konulmazsa, vardığımız noktaya sadece katlanmak zorunda kalabiliriz. Örnek vermek gerekirse uluslararası iş yapmak isteyip de yabancı dil bilmemek ya da öğrenmemek için direnmek, bunun en temel göstergesidir.

* Kişi kendisini nasıl bir marka haline getirir? Bunun için gerekli çalışma planı nasıl olmalıdır?
Öncelikle değişmez insani değerlere sahip olmak, temel olarak inandırıcı ve anlamlı bir "ayrıştırıcı" mesaj bulmak ve her türlü iletişim ortamında bu mesajları sürekli olarak, farklı metot ve yaklaşımlarla yinelemekten geçer

* Kendini marka yapmış kişilere örnek verir misiniz?
Rahmetli Sakıp Sabancı, Sabancı Holding''in önüne geçmiş bir marka idi. Birçok kişisel markaya sahip birey arasından; Cem Boyner, İshak Alaton, Vitali Hakko, Fatih Terim (son zamanlarda değer yitiriyor gibi görünse de) gibi kişileri örnek gösterebiliriz. Tanınmak marka olmak değildir.

* Türkiye''deki çalışma hayatı içerisinde kişisel marka projelerinin sonuç alma şansı var mıdır?

Türkiye''deki yönetim, kültür ve organizasyon yapısı ağırlıklı olarak batı normlarında olduğu için ve acımasız kapitalizmin çarkları bizi de küresel öğütme değirmeninde ezdiği için, iş ortamı buna müsaittir. Bazı konularda yetersizlikler ya da farklılıklar olması da son derece doğaldır.
Peki Marka olmaya nasıl başlamalıyız? Kendimize odaklanmalı, içimizden çıkardığımız, sahip olduğumuz ve geliştirdiğimiz özellikleri güçlendirdiğimiz bir konumlandırma ile MARKA olmalıyız
Kişisel Marka Nasıl Yaratılır? Bir ürün yaratıp marka sürecine geçtiğinizi düşünün! Buna göre prensipleriniz marka değerlerini, karakteriniz marka kimliğini, görünüm ve imajınız logoyu, isminiz ise markanızı belirleyecektir.
 “ Kendinize en son ne zaman şöyle sordunuz: Ben ne olmak istiyorum? ”
Bu soruyu gerçekten uzunca düşünün. Elinize not defterinizi alın cevaplarınıza göre de kişisel marka yönetim sürecinizi oluşturmaya başlayın…
Kim olduğunuzu belirleyin!   Sizi diğerlerinden farklı kılan eylemleriniz nelerdir? En güçlü ve vurgulanmaya değer yanlarınız nelerdir?
Markanız sizin sahip olduğunuz olumlu sıfatlar üzerine tesis olur. Algılanmak istediğiniz gibi bir bireyi taklit etmekten ziyade, özgün taraflarınızı vurgulayarak kim olduğunuzu ortaya koymakla ilgilidir. En iyi kişisel markalar, kendileri olmayı başaran insanlar tarafından oluşturulur.
Çevrenizdeki insanlar, giydiğiniz elbiseler, yediğiniz yiyecekler, yaşadığınız ortam, konuşma stiliniz sizin kim olduğunuzu vurgulayan göstergelerdir. Marka aynı zamanda “sürekli değişim ve yenileme” demektir.  Ancak bu değişim performansınız ve “imajınız” üzerinde olabilir…
Ne Yaptığınızı Belirleyin!    Profesyonel ilgi alanlarım nelerdir? Hedefim nedir?  Kayda değer, özgün, farklı ne gibi değerler yaratabiliyorum? Yaptıklarımdan en çok beni gururlandıran nedir?
Bireysel markalaşma, sizi çekici kılacak bir maske giymek değildir, aksine güçlü yanlarınızın farkına varmak ve bunları diğer ilgili insanların bilgisine uygun şekilde sunmaktır.  Bulunduğunuz andan başlayarak kıyamet gününe kadar geçen süre içerisinde ev ödevinizi yapabilirsiniz,  fakat büyük fikirler üretmediğiniz takdirde asla ün ve talih kazanamazsınız!
Kendinizi Konumlandırın!  Her bireyin kendini rakiplerinden veya meslektaşlarından farklı kılacak özellikleri mevcuttur. Bu noktada,bizi en güçlü kılan yönlerimize vurgu yaparak yarattığımız değerlere bazı manevi anlamlar yüklemeliyiz. Ve bu sayede kendimize var olan pazarda bir özel konum oluşturmalıyız.  Kişisel markalaşma sürecinde sizinle ilgili her şey,markanız hakkında etrafındaki insanlara hep bir fikir vermektedir. Her bir bireysel marka yapısının içerisinde açık olma, farklı olma, anlaşılması kolay olma, orijinal olma,insanları faydasına inandırma vb. gibi yapıtaşları mutlaka olmalıdır.
Markanızını Yönetin!   Kişisel Marka’da anahtar “hakkınızda konuşulmasıdır”…. Arkadaşlar,meslektaşlar ve müşterilerden oluşan geniş ağ, bir kişisel markanın sahip olduğu en önemli pazarlama aracıdır. Söylenilenlere bağlı olarak,markanızın değeri oluşacaktır. Böylece insanların hakkınızda düşündüklerini yönetebilmeniz, markanızın geleceği için hayati bir rol oynamaktadır.
Peter Montoya: “ Kişisel Marka olmada asıl olan,başkaları tarafından nasıl algılandığınızı yönetmektir.” diyor. Fakat bunu öyle bir yoldan yapmalısınız ki, insanlar bütün bu algıları kendileri oluşturduklarını düşünsünler. Eğer bunu doğru yapabilirseniz, karşı konulmaz bir güç elde edebilirsiniz.
Bireysel ya da kurumsal olarak talep edilen ürün ve hizmetler birbirlerinden ayrışabilmek için markalaşmaya ihtiyaç duyar. İnsanların da başkalarından farklı algılanabilmek için kişisel marka yönetimine ihtiyacı vardır. Bu yazımda kişisel marka yaratabilmek için sizinle 10 ipucu paylaşacağım.
1.       Misyonunuzu yaratın: İlk ve en önemli nokta kendiniz için bir “misyon” tanımlamaktır. Bu nedenle işe kişisel misyon bildiriminizi hazırlamakla başlayın. Misyonunuz, var olma nedeninizi açıklar. İnsanlar tarafından nasıl tanınmak istiyorsunuz? Aşağıda yazdığım örnek kişisel özellikleri, farklı misyonları çağrıştırmak için ipucu olarak kullanabilirsiniz. Ama en doğrusu kendiniz için kişisel özelliklerinize uygun ve mutlaka olumlu çağrışım yaratan bir misyon belirlemektir.
Yaratıcı, yardımcı, analitik, konuşkan, sosyal, aristokrat, zevkli, sade, çılgın, dinleyici, düzenli, mükemmeliyetçi, güvenilir, maceracı, başarılı, girişken, romantik, barışçı, gözlemci, sıra dışı, keyifli, şık, elit, zevkli, çok okuyan, gezgin, hümanist, hayvan sever, lider…
2.       Güçlü yönlerinizi belirleyin: Kişisel farkındalık kendinizi iyi tanımak ve başkalarının gözüyle kendinizi görebilmektir. Sizce ya da başkalarına göre en güçlü yönleriniz nelerdir? Bunu ortaya çıkarmak için işe yakınlarınıza bazı sorular sorarak başlayabilirsiniz.
3.       Tarzınızı tanımlayın: Stil sahibi olmak farklılaşmanın en önemli adımlarından biridir. Kendiniz için taklit edilemez bir tarz geliştirin. Öncelikle kıyafetten başlayın. Stil ve imaj sitelerini takip edin
4.       İmajınızı yayın: Belirlediğiniz tarz ve kendiniz için seçtiğiniz imajı sosyal ve iletişimsel ortamlarda yaygınlaştırarak sağlamlaştırın. Bu konuda tutarlı olun.
5.       Asansör konuşması hazırlayın: Bir asansörde olduğunuzu düşünün ve iletişim kurmak istediğiniz kişinin hangi katta ineceğini bilmiyorsunuz. Yani çok az zamanınız var. Bir iki cümleyi geçmeyecek, sıcak bir merhaba içeren kişisel tanıtım metniniz hazır olsun. Unutmayın bu içerik insanları sizinle sonrasında iletişim kurmaya ikna edecek ölçüde ilham verici olmalıdır.
6.       Blog tutun: Sıradışı ve/veya bilgi yayabileceğiniz bir konuda güncel bir blog yaratın.
7.       Sosyal medya kullanın: İmaj yaygınlığı ve farkındalık yaratmak için çağın tüm iletişim yöntemlerinden yararlanın.
8.       Kendinizi devamlı güncelleyin: Sürekli okuyun ve yeni eğitimlere katılın.
9.       Network yaratın: Sürekli yeni insanlarla tanışıp, karşılık beklemeden çevrenizdekilere yardım edin.
10.   Modelleyin: Çevrenizde kişisel markasını yaratmış kişileri inceleyin ve neyi farklı yaptıklarını tespit edin. Benzer şeyleri yapmayı deneyerek onları modelleyin.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder